Добър ден! Моля, влезте в профила си!

чл. 13а ППЗСПЗЗ

Чл. 13а. (1) Когато в одобрената кадастрална карта (кадастрален план) няма данни за границите на имотите, правото на собственост върху които се възстановява по чл. 11 , за установяването им се изработва помощен план, който съдържа:
1. границите и номерата на бившите имоти;
2. границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях от одобрената кадастрална карта (кадастрален план).
(2) Когато за урбанизираната територия няма одобрена кадастрална карта (кадастрален план), се изработва помощен план, който съдържа:
1. границите и номерата на бившите имоти;
2. границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях.
(3) Неразделна част от помощния план по ал. 1 и 2 са регистърът на бившите имоти и регистърът на съществуващите имоти.
(4) Границите на бившите имоти се установяват въз основа на:
1. съдебно решение, неделима част от което е скица на имота или други допустими доказателства по делото;
2. кадастрален план, комасационен план, частичен земеустройствен план или планове за оземляване преди образуването на ТКЗС и ДЗС;
3. аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми или ортофотопланове преди образуването на ТКЗС и ДЗС, както и анкети за създаване на регистъра на бившите имоти.
(5) (Доп. – ДВ, бр. 45 от 2008 г.) Плановете по ал. 1 и 2 се изработват от лица, придобили правоспособност по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), и се разглеждат и приемат от комисия, назначена от кмета на общината, в състав: представители на службата по кадастъра, на общинската служба по земеделие и на техническата служба на общината. Изработването на плановете се възлага служебно от кмета на общината или от заинтересуваните собственици. В случаите, когато изработването на плановете е възложено от заинтересуваните собственици, разходите са за тяхна сметка.
(6) Приетите по реда на ал. 5 планове се съобщават от общинската администрация на заинтересуваните лица:
1. с обявление, обнародвано в “Държавен вестник” – когато обхватът на плановете е по-голям от 50 имота, и разгласяване чрез средствата за масово осведомяване и се излагат на подходящи места с публичен достъп в сградите на общината и кметството; обявлението се изпраща за обнародване в “Държавен вестник” в 7-дневен срок от приемането на плановете;
2. по реда на ГПК – когато обхватът на плановете е до 50 имота.
(7) В 30-дневен срок от съобщаването по ал. 6 заинтересуваните лица могат да направят писмени искания и възражения по плановете и придружаващата ги документация до кмета на общината.
(8) В 30-дневен срок след изтичането на срока по ал. 7 комисията по ал. 5 разглежда постъпилите писмени искания и възражения и взема решение за изменение на плановете и документацията към тях на базата на основателните искания и възражения, както и поради несъответствия, непълноти или грешки, които е констатирала. За решенията си комисията съставя протокол.
(9) Приетите възражения по плановете и документацията в съответствие с решенията на комисията се нанасят от изпълнителя в срок, определен от нея, но не по-дълъг от 30 дни.
(10) Техническите изисквания към плановете по ал. 1 и 2 и условията за приемането и контрола им се определят със заповедта по чл. 13, ал. 7.
(11) След влизането в сила на решението по чл. 11, ал. 1 имотите се попълват в одобрения кадастрален план или в одобрената кадастрална карта.

чл. 13а ППЗСПЗЗ

Чл. 13а. (1) Когато в одобрената кадастрална карта (кадастрален план) няма данни за границите на имотите, правото на собственост върху които се възстановява по чл. 11 , за установяването им се изработва помощен план, който съдържа:
1. границите и номерата на бившите имоти;
2. границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях от одобрената кадастрална карта (кадастрален план).
(2) Когато за урбанизираната територия няма одобрена кадастрална карта (кадастрален план), се изработва помощен план, който съдържа:
1. границите и номерата на бившите имоти;
2. границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях.
(3) Неразделна част от помощния план по ал. 1 и 2 са регистърът на бившите имоти и регистърът на съществуващите имоти.
(4) Границите на бившите имоти се установяват въз основа на:
1. съдебно решение, неделима част от което е скица на имота или други допустими доказателства по делото;
2. кадастрален план, комасационен план, частичен земеустройствен план или планове за оземляване преди образуването на ТКЗС и ДЗС;
3. аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми или ортофотопланове преди образуването на ТКЗС и ДЗС, както и анкети за създаване на регистъра на бившите имоти.
(5) (Доп. – ДВ, бр. 45 от 2008 г.) Плановете по ал. 1 и 2 се изработват от лица, придобили правоспособност по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), и се разглеждат и приемат от комисия, назначена от кмета на общината, в състав: представители на службата по кадастъра, на общинската служба по земеделие и на техническата служба на общината. Изработването на плановете се възлага служебно от кмета на общината или от заинтересуваните собственици. В случаите, когато изработването на плановете е възложено от заинтересуваните собственици, разходите са за тяхна сметка.
(6) Приетите по реда на ал. 5 планове се съобщават от общинската администрация на заинтересуваните лица:
1. с обявление, обнародвано в “Държавен вестник” – когато обхватът на плановете е по-голям от 50 имота, и разгласяване чрез средствата за масово осведомяване и се излагат на подходящи места с публичен достъп в сградите на общината и кметството; обявлението се изпраща за обнародване в “Държавен вестник” в 7-дневен срок от приемането на плановете;
2. по реда на ГПК – когато обхватът на плановете е до 50 имота.
(7) В 30-дневен срок от съобщаването по ал. 6 заинтересуваните лица могат да направят писмени искания и възражения по плановете и придружаващата ги документация до кмета на общината.
(8) В 30-дневен срок след изтичането на срока по ал. 7 комисията по ал. 5 разглежда постъпилите писмени искания и възражения и взема решение за изменение на плановете и документацията към тях на базата на основателните искания и възражения, както и поради несъответствия, непълноти или грешки, които е констатирала. За решенията си комисията съставя протокол.
(9) Приетите възражения по плановете и документацията в съответствие с решенията на комисията се нанасят от изпълнителя в срок, определен от нея, но не по-дълъг от 30 дни.
(10) Техническите изисквания към плановете по ал. 1 и 2 и условията за приемането и контрола им се определят със заповедта по чл. 13, ал. 7.
(11) След влизането в сила на решението по чл. 11, ал. 1 имотите се попълват в одобрения кадастрален план или в одобрената кадастрална карта.

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Може ли да се приеме, че е налице приключена реституционна процедура по ЗСПЗЗ в хипотеза, когато възстановяването на собствеността е постановено с решение на органа по поземлена собственост след влязло в сила съдебно решение по чл. 14, ал. 3 ЗСПЗЗ, предхождано от издадено удостоверение по чл. 13, ал. 5 ППЗСПЗЗ и скица към него, ако не е изработен помощен план по чл. 13а ППЗСПЗЗ (в редакцията след ДВ, бр. 31/2003 г.)?

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Гергана Никова

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

въззивният съд е дал обстоен и мотивиран, съобразен с практиката на ВКС отговор, че предпоставките на ЗСПЗЗ за възстановяване на собствеността в конкретната хипотеза не са осъществени поради наличието на пречка по пар. 6, ал. 6 ПЗР ЗППДОП /отм./. Приложението на посочената правна норма е в съответствие с практиката на ВКС, изразена в цитираното от въззивния съд решение, както и в решение №250/08.05.2014 г. по гр. д. №3215/2013 г. на II-ро г. о., в което е прието, че вещноправният ефект на реституционното решение може да настъпи, само и доколкото към момента на влизането му в сила, когато се проявява и конститутивното му действие, не е завършена процедурата по трансформация на правото на собственост в полза на собственика по приватизация. Разпоредбата, чийто смисъл е изяснен в посочената съдебна практика, е приложима не само в случаите на сключена приватизационна сделка, но и в случай като разглеждания - при преобразуването на държавни или общински предприятия в еднолични търговски дружества с държавно, съответно общинско имущество, в чиито активи са включени недвижими вещи, собственост на правоимащи по ЗСПЗЗ - извод, който следва от изричния и ясен текст на пар. 6, ал. 6 ПЗР ЗППДОП /отм./. Ограничението за възстановяване на собствеността по реда на ЗСПЗЗ на загубилата земеделския си характер нива по силата на включването й в капитала на едноличното търговско дружество с общинско имущество е установено от въззивния съд по пътя на косвения съдебен контрол за материална законосъобразност на решението на органа на земеделска реституция, който е допустим от гледна точка защита правата на ответника като трето за административното производство лице, а поради определянето на материалноправните норми на чл. 10, ал. 7 ЗСПЗЗ и пар. 6, ал. 6 ПЗР ЗППДОП /отм./ като императивни /установени в публичен интерес/, въззивният съд е бил длъжен да осигури правилното им приложение, без оглед спазване на срока по чл. 131 ГПК за въвеждането им чрез възражение от страна на ответника /т. 1 на ТР №1/09.12.2013 г. по тълк. д. №1/2013 г. на ОСГТК на ВКС/.

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Маргарита Соколова

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

1. При възстановяване правото на собственост върху бивши земеделски земи в урбанизирани територии и при липса на данни в одобрената кадастрална карта /кадастрален план/ за границите на имотите, правото на собственост върху които се възстановява, следва ли да се изработва процедура и одобрява помощен план по чл. 13а ППЗСПЗЗ? 2. При липса на данни за имота в кадастрален план към момента на включване на бившия земеделски имот в ТКЗС и при липса на данни за имота в действащия към датата на възстановяването му кадастрален и регулационен план и в какъвто и да е план, може ли индивидуализацията на имота да се извърши само със скица и удостоверение по чл. 13 ППЗСПЗЗ без одобряване на помощен план по чл. 13а ППЗСПЗЗ? 3. Може ли гражданския съд да осъществява косвен съдебен контрол за материална законосъобразност на решението на Общинската служба „Земеделие / Поземлената комисия/ при възражение на ответника по делото, когато той не заявява лични или на праводателя си права върху възстановения имот, може ли да се оспори правото на възстановяване на заявителя? По първите два въпроса се твърди противоречие с решение №408 от 07.11.2011 г. по гр. д.№1347/2010 г. на ВКС, І гр. о., а по третия – с решение №56/11.02.2021 г. по гр. д.№3447/2019 г. на ІІ гр. о. на ВКС.

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Бонка Дечева

Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Относно задълженията на въззивният съд при изясняване на делото от фактическа страна да проследи фактите в тяхната взаимовръзка, като обсъди всички относими и допустими доказателства по делото. (По иск на основание чл. 108 ЗС за признаване за признаване на собствеността и предаване владението на поземлен имот, представляващ реална част от друг поземлен имот)

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Гълъбина Генчева

Определение №****/**.**.2022 по дело №****/2022

Относно задълженията на въззивният съд при изясняване на делото от фактическа страна да проследи фактите в тяхната взаимовръзка, като обсъди всички относими и допустими доказателства по делото. (По иск на основание чл. 108 ЗС за признаване за признаване на собствеността и предаване владението на поземлен имот, представляващ реална част от друг поземлен имот)

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Гълъбина Генчева

Решение №****/**.**.2021 по дело №****/2021

За доказателственото значение на записите в кадастралния регистър и за способите, чрез които може да бъде установена идентичността на имот, отразен в кадастрална карта, изработена по реда на ЗКИР?

Отговорът на въпроса е достъпен само за нашите абонати.

докладвано от съдия Светлана Калинова

1239 >>>
Търсене

Въведете само основните думи/цифри от израза, който търсите. Избягвайте съюзи и предлози като "и", "или", "от", "на", "по", "за" и др.

Пример 1: Ако търсите практика за израза "погасяване на право на строеж по давност", въведете само "погасяване право строеж давност".

Пример 2: Ако търсите конкретен съдебен акт, напр. "Решение №129/25.07.2019 г. по гр. д. №4280/2018 г.", въведете само номера и годината на делото или на акта: "4280/2018" или "129/2019".
Обикновено, търсеният от Вас акт ще бъде сред бързите резултати, появяващи се непосредствено под полето за търсене.

Модул "ГПК"

Отговорът на въпроса, който искате да прочетете е част от съдържанието с добавена стойност на "Българското прецедентно право" – Модул "ГПК", което е достъпно само за абонати. Той включва над 150 000 съдебни актове на Върховния касационен съд, Гpaждaнcĸa и Tъpгoвcĸa ĸoлeгии с анотирани правни норми и обобщения на най-важните правни изводи.

За да достъпите пълния текст на съдебния акт е необходимо да се абонирате за Модул "ГПК".

АБОНИРАЙТЕ СЕ

Колко струва?

Абонаментът за "Българското прецедентно право" е на цената на едно кафе - 0.60 лв. на ден!**

Вижте всички абонаменти планове

** Осреднена цена абонамент с функционалност "Стандарт" за модули "ГПК"/"НПК".

В случай, че не сте сигурни какви ползи ще Ви донесе абонамента, можете да заявите напълно безплатен и неограничен пробен достъп за 7 дни*

ПРОБВАЙTE БЕЗПЛАТНО

*Пробният достъп е еднократен и предназначен само за нови потребители, които нямат профил в системата. Активирането му подлежи на предварително одобрение от редакторите ни.

Прочетени

Отзиви от нашите клиенти

Поздравления за полагания труд на целия екип на "Българско прецедентно право", който винаги съумява да предостави актуална информация по иначе променливата съдебна практика! Всичко написано е ясно, точно и разбираемо!
Продължавайте в същия дух и винаги се стремете към още по-голямо усъвършенстване!
Успех!

– Бети Дерменджиева, адвокат

Много полезно, държите винаги информиран за най-новите решения на ВКС! Лично аз съм се абонирала и получавам на електронната си поща цялата нова практика на върховната ни съдебна инстанция. Препоръчвам "Българско прецедентно право" на всички колеги!

– Десислава Филипова, адвокат

Всеки трябва да го има. Е, не всеки, само който истински упражнява професията.

– Валентина Иванова

Поздравления за екипа! Винаги представяте най - новата и интересна съдебна практика! Изключително полезни сте и ви следя с интерес!

– Христина Русева, адвокат

Dictum - Pro Bono

Получавайте най-важното от съдебната практика във Вашата електронна пощенска кутия.

Newsletter Form (#1)

Бъдете в крак с практиката!

Запишете се за безплатния ни информационен ни бюлетин Dictum Pro Bono, за да получавате актуална информация за практиката на Върховния касационен съд по граждански и търговски дела


Българското прецедентно право