Поредица Dictum – “ГПК” Плюс – ежедневен бюлетин за новите съдебни актове, публикувани в информационната система за съдебна практика на Върховния касационен съд по граждански и търговски дела
Електронно периодично издание: ISSN 2738-750X
Здравейте,
Представяме Ви последно публикуваните, релевантни съдебни актове на Върховния касационен съд.
Екипът на “Българското прецедентно право” Ви пожелава ползотворна работа и успешен ден!
Оставаме на Ваше разположение.
I. Практика по чл. 290 ГПК и други основания
Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2023
Намира ли приложение функционалният имунитет на магистратите по чл. 132 Конституцията на Република България при осъществени с посредничеството на медиите извънпроцесуални изявления на прокурор, целящи защита на независимостта на съдебната власт, до лица, неучастващи в наказателния процес, които съдържат информация за висящи наказателни дела и коментар за обвиняемите /подсъдимите/ по тези дела извън това им процесуално качество?
Осъществени с посредничеството на медиите извънпроцесуални изявления на прокурор, макар и целящи защита на независимостта на съдебната власт, до лица, неучастващи в наказателния процес, които съдържат информация за висящи наказателни дела и коментар за обвиняемите /подсъдимите/ по тези дела извън това им процесуално качество, може да осъществяват нарушение на презумпцията за невиновност на обвиняемия /подсъдимия/, ако внушават идеята /впечатлението/, че лицето, за което същите се отнасят, е виновно, а не само описват обективно състояние на подозрение. В тези случаи функционалният имунитет на магистратите по чл. 132 КРБ не намира приложение и съдът, пред когото е предявен иск за обезщетение за вреди от такива изявления, е компетентен да извърши преценка дали презумпцията за невиновност е била нарушена, както и дали от това са настъпили вреди.
Когато публичните изявления са от орган на досъдебното производство, то тогава претенцията за вреди, произхождаща от нарушаване на презумпцията за невиновност, следва да се предяви по реда на чл. 2, ал. 1, т. 8 ЗОДОВ /нова – ДВ, бр. 48 от 02.06.2023 г./, според която държавата отговаря за вредите, причинени на граждани от разследващите органи, прокуратурата или съда, при установено нарушение, извършено от орган на досъдебното производство чрез разгласяване на материали по разследването в нарушение на презумпцията за невиновност или при публично изявление, в което обвиняем се представя като виновен. В тези случаи законодателят е преценил, че отговорност носи държавата, а не извършителят на нарушението.
Поставя се въпросът във всички случаи ли държавата носи отговорност за вреди, или само когато изявленията са направени от орган, който е пряко ангажиран в конкретното наказателно производство. Тъй като държавата не може да отговаря неограничено за това, че представител на съответната държавна власт прави устни или писмени изявления по конкретно разследване, следва да се приеме, че отговорността се възлага на държавата, само когато изявленията са направени от орган, който е пряко ангажиран в конкретното наказателно производство. В останалите случаи отговорността на представител на публичната власт, направил публично изявление, което нарушава презумпцията за невиновност, е лична. В това разграничение според настоящия състав на ВКС се състои справедливото равновесие между независимостта и отговорността на съдебната власт. Впрочем, в свое решение, Върховният касационен съд е имал повод да приеме за допустимо производство, с което се претендира ангажиране на личната отговорност на съдия, дал квалификации за душевното и психично здраве на страна /като няма данни по делото производството да е с предмет поставяне под запрещение например/, тъй като същите излизат извън осъществяването на съдебната власт и не попадат в защитения периметър на функционалния имунитет на магистратите.
Terms
Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2022
Представлява ли протоколът на Българския институт по метрология за извършен метрологичен контрол на средство за измерване на потребление на електроенергия (за проверка на неговите технически и метрологични характеристики, на техническото му състояние и на показанията му) официален документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 ГПК?
Отношение на първоначалния и последващия метрологичен контрол Българският институт по метрология действа като орган, на който по силата на чл. 8, ал. 1 ЗИ е възложено осъществяването на държавната политика в областта на измерванията. Затова издадените от него във връзка с този контрол документи са официални такива и се ползват с материална доказателствена сила по чл. 179, ал. 1 ГПК за извършените от съответните длъжностни лица при проверките действия, а също така и за направените от тези лица констатации и причините за тях. С оглед на това, констатациите на длъжностните лица относно отчетеното в тарифите на електромера количество електроенергия има обвързващо действие по отношение на отчетеното количество в съответната тарифа.
Terms
Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2023
Относно задълженията на въззивната инстанция да се произнесе по спорния предмет на делото след като прецени всички относими доказателства и обсъди въведените от страните доводи и възражения.
Въззивният съд е длъжен да се произнесе по спорния предмет на делото, след като прецени всички относими доказателства и обсъди въведените от страните доводи и възражения; фактическите и правни изводи на съда трябва да намерят отражение в мотивите към решението /чл. 236, ал. 2 ГПК/; изпълнението на посочените задължения – за обсъждане на доказателствата и защитните позиции на страните и за излагане на мотиви, е гаранция за правилността на въззивния съдебен акт и за правото на защита на страните в процеса.
Terms
Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2022
Поради недопустимост на въззивното решение в частта по установителния иск за собственост – с твърдения, че на практика липсва произнасяне по предявения иск.
С оглед принципа на диспозитивното начало в гражданския процес съдът е длъжен да се произнесе само в рамките на търсената защита. Тогава, когато произнасянето е извън определения от страните по спора предмет на делото и извън обхвата на търсената от ищеца защита, този принцип е нарушен. Произнасянето е plus petitum и е недопустимо.
Terms
Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2022
За приложение на принципа за справедливост, въведен в чл. 52 ЗЗД.
Въззивният съд е отчел всички конкретни факти, които според практиката на ВС и ВКС са от значение при прилагането на чл. 52 ЗЗД, но определеният размер на обезщетенията е занижен и не съответства на принципа за справедливост, заложен в чл. 52 ЗЗД. Не е преценена практиката на ВКС за подобни случаи, при които са присъждани много по-високи обезщетения. На тази практика на ВКС се позовават и жалбоподателите, като тя е предопределила допускане на касационно обжалване на въззивното решение.
Terms
II. Предстояща практика
Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2023
Съставените годишни финансови планове на държавното предприятие представляват ли стопанска задача, която се изпълнява от назначения по договор за управление управител на предприятието?
По делото е постановено Решение, с което ВКС дава следния отговор на поставения въпрос:
Основанието за уволнение по чл. 328, ал. 2 КТ е приложимо при сключване на договор за управление на предприятието, който съдържа бизнес задача с конкретни икономически показатели, които управляващият предприятието трябва да постигне, а именно производителност, рентабилност, обем на оборота, печалби, поддържане на определен брой работни места, финансови задължения и инвестиции. Без значение е дали договорът се сключва с ново лице или с такова, което е имало предходен договор за управление, дали приетата от работодателя бизнес програма е нова, сходна или идентична с предходна програма; по чие предложение е приета програмата и дали тя се съдържа в самия договор или в други документи, стига да е налице връзка между тях; както и дали преди или след възлагане на управлението са поставени за изпълнение същите или изцяло нови задачи, в сравнение с тези на предходния управител. При липсата на друга уговорка, новият директор е ангажиран с постигането на икономическите показатели по приетия и действащ финансов план на държавното предприятие, като е без правно значение по чие предложение е приет финансовият план и дали той се съдържа в самия договор или в други документи. За да бъдат упражнени правата по чл. 328, ал. 2 КТ, при сключването на нов договор за управление е достатъчно да има икономически (бизнес) план в предприятието, независимо дали преди или след възлагане на управлението са поставени за изпълнение същите или изцяло нови задачи, в сравнение с тези на предходния управител. Същият извод следва и за случаите, когато финансовият план е разработен от новия директор.
Terms