Добър ден! Моля, влезте в профила си!

Dictum Плюс – 14 юни 2023 г.

Поредица Dictum Плюс – ежедневен бюлетин за новите съдебни актове, публикувани в информационната система за съдебна практика на Върховния касационен съд по граждански и търговски дела

Електронно периодично издание: ISSN 2738-750X


Здравейте,

Представяме Ви последно публикуваните, релевантни съдебни актове на Върховния касационен съд.

Екипът на “Българското прецедентно право” Ви пожелава ползотворна работа и успешен ден!

Оставаме на Ваше разположение.


I. Практика по чл. 290 ГПК и други основания

Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Очевидна неправилност по отношение на приложението на разпоредбата на чл. 103, ал. 3 ЗЗД, ограничаваща вида на възраженията на длъжника, които не могат да се противопоставят на цесионера само до изрично уредената в тази норма хипотеза. (По искове за нищожност и неоснователно обогатяване срещу “Юробанк”АД, произтичащи от договор за кредит в швейцарски франкове)

По силата на валидно сключен цесионен договор старият кредитор на длъжника се замества с нов кредитор. Макар в резултат на цесията цесионерът да не придобива качеството на правоприемник /универсален или частен/ на цедента, длъжникът има право да противопостави на цесионера възражения във връзка с валидността на договора, от който произтича прехвърленото вземане. Предвиденото в чл. 103, ал. 3 ЗЗД правило, според което, длъжникът може да прихване задължението си срещу свое вземане към цедента, освен при изразено изрично писмено съгласие с цесията, е приложимо по аналогия и за други възражения на длъжника, основани на договорното правоотношение с цедента, от което произтича прехвърленото вземане – напр. правопогасяващи или правоотлагащи възражения. Посочените възражения не биха могли да се противопоставят на цесионера /самостоятелно или инцидентно/ само ако е налице приемане на цесията от длъжника, съобразно предвидените в чл. 103, ал. 3 ЗЗД предпоставки, изяснени и в практика на ВКС, постановена по реда на чл. 290 ГПК /в редакция преди изм.- ДВ бр.86/2017 г./, какъвто настоящият случай не е/ или поне липсват доводи и доказателства в тази насока/. За длъжника е налице правен интерес да предяви и установителен иск за нищожност на договорни клаузи при твърдение, че цесионерът е получил без основание суми, заплатени въз основа на тези клаузи и при предявен и срещу цесионера иск за връщане на сумите на основание чл. 55, ал. 1, предл. първо ЗЗД.

Terms

Решение №****/**.**.2023 по дело №****/2023

Относно нарушението на разпоредбата на чл. 519 ГПК (недопустимост на изпълнение на парични вземания срещу държавни учреждения и общини).

Понятието за държавно учреждение не е легално дефинирано в закона. То е било предмет на тълкуване в съдебната практика по повод разрешаване на конкретни спорове и се е наложило виждането, че държавното учреждение представлява организационна съвкупност от персонални и имуществени елементи, създадена въз основа на закона за осъществяване на дейности, свързани с властническите правомощия на държавата. Следователно, основната характеристика на държавното учреждение е, че то упражнява функциите на изпълнителна, законодателна или правораздавателна власт на държавата и това е разписано в учредителните и устройствените му актове. Освен това, неговото финансиране е ежегодно и преимуществено чрез субсидии от държавния бюджет, което не изключва и постъпления на средства от собствени източници (дарения, реклами, спонсорство и др.). То е юридическо лице с двойствено положение: подчинено е на публичното право във връзка с осъществяването на възложените му държавни функции -има за основен предмет нестопанска дейност, която осъществява в интерес на широк кръг лица, респ. в общонационален интерес; подчинено е и на частното право като носител на субективни права и правни задължения. Или характеристиката на държавното учреждение се свежда до описаната по – горе организационна съвкупност, която е натоварена със закон да извършва дейности, свързани с упражняване на държавната власт в съответен сектор на обществения живот като за целта ежегодно ползва целево предназначени парични средства по предварително приет по законния ред бюджет, обезпечаващ непрекъснатост и непрекъсваемост на процесите и политиките, за осъществяването на които отговаря. Наличието на преимуществено бюджетно субсидиране, предвидено в Закона за радиото и телевизията (чл. 44, ал. 4), чрез което се осигурява независимостта на БНР като обществен доставчик на медийни услуги, т. е. при изпълнение на възложените му публични (обществени) задачи, както и на имущество – държавна собственост, което му е предоставено за оперативно управление (чл. 42, ал. 2 ЗРТ), не променят характера и естеството на тази структура и тя няма статут на държавно учреждение. Съществената отлика е в отсъствието на дейности, свързани с упражняване на държавна власт. Макар държавата да участва в процеса на доставяне на медийните услуги от БНТ и БНР като взема необходимите мерки за гарантиране разпространението на програмите им – чл. 44, ал. 2 ЗРТ чрез издаване на лицензии и осигуряване на оборудване за необходимите цифрови технологии при излъчване на техните програми – чл. 45, ал. 3 и ал. 4 ЗРТ, нито националната телевизия, нито националното радио при своето функциониране на национални обществени доставчици на медийни услуги (с оглед реализиране на основното право на гражданите за равен достъп до информация, гарантиране на идейно и мисловно многообразие в обществото чрез отразяване на различните идеи и убеждения във всяко от новинарските и актуално – публицистичните предавания с политическа и икономическа тематика – арг. чл. 6, ал. 3, т. 6 ЗРТ, чл. 39, ал. 1 КРБ и чл. 41, ал. 1 КРБ) упражняват функции на орган на държавна власт. Смисълът на разпоредбата на чл. 519, ал. 1 ГПК за изрична забрана за принудително изпълнение на парични вземания срещу държавни учреждения е да се гарантира ефективното осъществяване на публичните (държавни) функции. То може да бъде смутено, ако спрямо тях се допусне принудително изпълнение с право на взискателя да избира изпълнителния способ и така да се стигне до финансова невъзможност за изпълнение на паричните задължения от държавата и да се създадат условия за блокиране дейността на държавни институции. Осъществяването на държавната власт от органите (чл. 1, ал. 2 КРБ), предвидени в Конституцията и законите, е носеща конструкция на държавната организация и поради това бюджетът на държавата трябва да осигурява средства за функционирането й, като се съобразяват принципите на разделението на властите (чл. 8 КРБ) и местното самоуправление (чл. 2, ал. 1 КРБ). Създаденият от законодателя особения ред по чл. 519, ал. 2 ГПК вменява на длъжниците задължението да се подчинят доброволно на съдебното решение и да платят на кредитора от предвидения за това кредит по бюджета им. Това задължение изключва правото на кредитора да иска принудително осребряване на имуществото на длъжника.

Terms

II. Предстояща практика

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Допустимо ли е със свидетелски показания да се установят спорни факти като времето и характера на извършена услуга, периода на извършването ѝ и съществуването на трайни търговски отношения между страните? (По искове, предявени против „Професионален футболен клуб – Локомотив Пловдив 1926“ АД, за заплащане на цена на предоставена услуга – подготвителен футболен лагер в хотелски комплекс)

Предстои добавяне след постановяване на съдебното решение по делото. Кликнете на бутона “Известете ме за обновления”, за да получите известие по имейл при публикуване на съдебното решение по делото.

Terms

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Относно липсата на задължителен характер на влязлата в сила присъда по отношение на осъщественото от подсъдимия изпълнително деяние. Относно начина на определянето на степента на съпричиняване на вредоносния резултат от страна на пострадалото лице.

Предстои добавяне след постановяване на съдебното решение по делото. Кликнете на бутона “Известете ме за обновления”, за да получите известие по имейл при публикуване на съдебното решение по делото.

Terms

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Относно предпоставките за издаване на дубликат от изпълнителен лист.

Предстои добавяне след постановяване на съдебното решение по делото. Кликнете на бутона “Известете ме за обновления”, за да получите известие по имейл при публикуване на съдебното решение по делото.

Terms

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Относно валидността на цесията на вземане по договор за банков кредит, в хипотезата, когато вземането е индивидуализирано в договора като предсрочно изискуемо, но предсрочната изискуемост не е била обявена на длъжника преди сключването на договора за цесия.

Предстои добавяне след постановяване на съдебното решение по делото. Кликнете на бутона “Известете ме за обновления”, за да получите известие по имейл при публикуване на съдебното решение по делото.

Terms

Определение №****/**.**.2023 по дело №****/2022

Относно допустимостта на произнасянето по чл. 537, ал. 2 ГПК (отменяването на констативен нотариален акт) поради несъответствие между него и предмета на делото.

По делото е постановено Решение, с което ВКС дава следния отговор на поставения въпрос:

Както е разяснено с ТР №3/29.11.2012 г. по тълк. д.№3/2012 г. на ВКС, ОСГК, в развитие на приетото с ТР №178 от 30.06.1986 г. по гр. д.№150/85 г. на ВС, ОСГК, с констативния нотариален акт се удостоверява право на собственост върху недвижим имот, последица от което е наличието на доказателствена сила спрямо всички относно съществуването на правото на собственост в полза на лицето, посочено в акта. Лице, което претендира правото на собственост, признато с констативния нотариален акт, може по исков път да установи несъществуването на удостовереното с този нотариален акт право. Защитата на претендиращият правото на собственост е по исков път, като с постановяването на съдебно решение, което със сила на пресъдено нещо признава правата на ищеца по отношение на посочения в констативния нотариален акт титуляр, издаденият нотариален акт следва да се отмени на основание чл. 537, ал. 2 ГПК. Предмет на предявения иск е засегнатото право на собственост на ищеца, а не нотариалния акт. Отменяването на последния е изрично разпоредена законна последица от уважаването на предявения иск за защита на засегнатото с издаването му материално право. Следователно – при отхвърляне на разгледан от съда иск за собственост не възниква основание да се пристъпи към отменяване на издадения в полза на ответника констативен нотариален акт, независимо дали актът е съставен въз основа на писмени доказателства (чл. 587, ал. 1 ГПК) или въз основа на обстоятелствена проверка (чл. 587, ал. 2 ГПК).

Terms